Hoe help je als werkgever de thuiswerkplek goed inrichten?

Thuiswerken is niet meer weg te denken en het heeft veel veranderd in onze manier van denken en werken. Het heeft prettige kanten, zoals minder reistijd en betere werk-privé balans. Maar het stelt de werkgever en werknemer ook beide voor de nodige uitdagingen. De dagelijkse praktijk is dat veel mensen werken aan de keukentafel of een bureautje op zolder. Helaas wordt hierbij niet altijd rekening gehouden met de eisen aan een werkplek. En dat kan zorgen voor minder productiviteit, stress en zelfs gezondheidsklachten door een slechte werkhouden. Hoe help je als werkgever de thuiswerkplek goed inrichten als een gezonde werkplek, die voldoet aan de wettelijke richtlijnen voor Beeldschermwerk?

Thuiswerkplek ergonomisch goed inrichten

De Arbowetgeving verplicht werkgevers ervoor te zorgen dat de werknemer werkt aan een ergonomisch goede werkplek. Dit geldt zowel op kantoor als op de thuiswerkplek. Een ergonomisch goed ingerichte thuiswerkplek zorgt ervoor dat werknemers minder snel fysieke klachten ontwikkelen en effectiever kunnen werken. Met andere woorden: goed zitten is goed werken.

Waar moet een goede werkplek aan voldoen?

Werkt je medewerker regelmatig thuis, ga dan het gesprek aan over of de werkplek voldoet aan de wensen van de werknemer en aan de (wettelijke) eisen voor een geschikte werkplek. Hou in ieder geval rekening met de volgende eisen:

  • Zorg voor een (separaat) beeldscherm dat in hoogte verstelbaar is en kantelbaar
  • Voor een ergonomische werkhouding is het belangrijk dat er een los toetsenbord is
  • Hou rekening met voldoende (dag)licht op de werkplek en zorg dat het licht niet spiegelt in het beeldschem
  • De zitplek van de medewerker moet zorgen voor een comfortabele werkhouding
  • De stoel- en tafelhoogte dienen zo afgesteld te kunnen worden dat de medewerker in een ontspannen houding kan werken. De instelling van de stoel moet een goede ondersteuning van voeten, bovenbenen en onderrug bieden.
  • Om klachten te voorkomen is een afwisseling van werkzaamheden belangrijk. Wijs medewerkers erop dat typen en muizen afgewisseld worden met andere werkzaamheden zoals leeswerk, staand telefoneren. Een hoog-laag bureau kan helpen regelmatig te wisselen van werkhouding.

Hulp bij het inrichten van een goede werkplek?

De ergonomen van HR5 helpen je om te zorgen dat je werknemers thuis ook een juiste werkplekinrichting en fysieke werkhouding hebben. Werknemers ontvangen een instructie van de ergonoom om de thuiswerkplek goed in te richten en instellen. Vervolgens stuurt de werknemer een foto van de geoptimaliseerde werkplek (bekeken vanuit verschillende hoeken) of laat deze zien via een live Teams-verbinding. De ergonomisch adviseur beoordeelt de werkplek en geeft suggesties voor verbetering. Afhankelijk van de situatie of vraagstelling van de werknemer of werkgever adviseren we welk meubilair over te nemen van kantoor of adviseren we over de aanschaf van nieuw meubilair en eventueel andere hulpmiddelen. Alles gaat in overleg met werkgever en werknemer.

Maatwerk ergonomisch advies voor de thuiswerkplek

Ieder mens en zijn persoonlijke situatie is uniek, maar in geval van lichamelijke klachten en eventueel verzuim adviseren wij een professioneel onderzoek ter plekke, uitgevoerd in de thuissituatie of eventueel op kantoor. De ergonoom toetst de werkplek in al zijn facetten. Op die manier kan de ergonoom de thuiswerkplek samen met jouw medewerker optimaliseren en hem/haar ook zorgvuldig instrueren. Vervolgens stellen we een rapport op met bevindingen, advies en ondersteuning. Organiseren of lanceren van een proefplaatsing met de juiste ergonomische hulpmiddelen, zoals bureaustoel, werktafel, muis is ook mogelijk. Zo ben je verzekerd van een zorgvuldig en professioneel advies met uitsluitend adequate hulpmiddelen en verantwoorde aankoop van materialen voor de thuiswerkplek.

Voordelen voor de werkgever van een goed ingerichte thuiswerkplek

Het beeldschermwerkplek op de thuiswerkplek optimaliseren is een win-win situatie met rendement voor de werkgever. Ten eerste waarderen werknemers het zeer dat je als werkgever de moeite en de tijd neemt om de werkplek thuis prettig en comfortabel te maken. Het maakt de binding tussen werknemer en werkgever sterker. Daarnaast neemt de kans op fysieke en mentale klachten af, waardoor er beter op het werk gefocust kan worden.

Ondersteuning bij het inrichten van gezonde thuiswerkplekken?

HR5 helpt je graag met HR-advies op gebied van gezondheid, veiligheid en welzijn van je werknemers. Maak je een afspraak voor een kopje koffie, om te kijken waar we je kunnen helpen? Neem contact op!

Op de hoogte blijven?

Benieuwd naar meer artikelen, weetjes of nieuws op HR en wetgeving vanuit HR5?

Volg ons dan op Social Media.